پنجشنبه, اردیبهشت 13, 1403
اخباربررسی فنی خودروهامقاله هامقایسه ماشین آلات سنگین

پیشرفت‌های آیرودینامیکی جدید Volvo FH

تکنولوژی ولووتکنولوژی ولوو

به‌روزرسانی‌های طراحی آیرودینامیک Volvo FH باعث کاهش بیشتر جداسازی جریان و کشش فشار می‌شود و در نتیجه به صرفه‌جویی بیشتر سوخت در عملیات‌های طولانی مدت کمک می‌کند.

غلبه بر مقاومت هوا نقش مهمی در مصرف سوخت کامیون در هنگام رانندگی با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت و به بعد دارد. تاثیر آن بر مصرف سوخت هر چه سریعتر رانندگی کنید به طور تصاعدی افزایش می یابد.

هدف: به حداقل رساندن و به تاخیر انداختن جداسازی جریان
بنابراین طراحی آیرودینامیک مدت‌هاست که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمرکز ولوو تراکس برای کاهش مصرف سوخت خودروهایش بوده است. مهندسان آن به طور مداوم با تونل‌های باد و شبیه‌سازی‌ها برای شناسایی پیشرفت‌های بیشتر کار می‌کنند. یکی از اهداف کلیدی آنها به تاخیر انداختن جداسازی جریان است. این زمانی است که لایه ای از جریان هوا از سطح کامیون جدا می شود. هر چه زودتر جدا شود، پشت خودرو بزرگتر می شود و بنابراین کشش فشار بیشتر می شود. به حداقل رساندن و به تاخیر انداختن جداسازی جریان، بنابراین کشش فشار را به حداقل می رساند.

Aerodynamics 2022 flow

آندرس تنستام، متخصص آیرودینامیک ولوو تراکس توضیح می‌دهد: «جریان وقتی از نقطه رکود جلوی کامیون (فشار بالا) به طرفین (فشار کم) می‌رود، بسیار تسریع می‌شود. اگر یک کامیون با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کند، سرعت جریان در پیچ ها می تواند به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد. این باعث می‌شود که گوشه‌های جلو به ناحیه‌ای بسیار حساس تبدیل شوند و هر جسم کوچک یا شکافی می‌تواند تأثیر زیادی بر جریان کلی هوا داشته باشد.

مهندسان ولوو تراکس در جدیدترین شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌های خود توانستند تعدادی شکاف کوچک و خطوط شکاف در نمای بیرونی کامیون را شناسایی کنند که در صورت مهر و موم شدن می‌تواند آیرودینامیک را بیشتر بهبود بخشد.

ماتیاس هجدستن، متخصص مهندسی آیرودینامیک، کامیون ولوو می‌گوید: «می‌توانیم ببینیم که خطوط و شکاف‌ها بسته به مکانی که در آن قرار دارند می‌توانند بسیار مهم باشند. آنها به جریان هوا در پشت پنل‌های جلویی اجازه می‌دهند که در قسمت‌های کم‌فشار در کناره‌های کابین مکیده شود. از آنجا، هنگامی که با جریان هوای خارجی در تعامل است، می تواند جداسازی جریان را آغاز کند.

برای کمک به جلوگیری از این جریان های نشتی، مهر و موم های جدیدی بین پانل های جلوی مختلف قرار داده شده است. در نتیجه، هرگونه تحریک جداسازی جریان در گوشه های جلویی خودرو از بین می رود و به جریان خارجی کمک می کند تا برای مدت طولانی تری به کناره های خودرو متصل بماند.

این در مورد تسلط بر جزئیات کوچک بسیار است

آندرس تنستام می‌گوید: «آیرودینامیک کامیون در مورد تسلط بر جزئیات کوچک است. کابین کامیون یک محل کار با محدودیت‌ها و ملاحظات قانونی بسیاری است، بنابراین برای هر میلی‌متر فضای موجود، برای انجام تمام عملکردهای ضروری، مبارزه دائمی وجود دارد.

مهر و موم های جدید برای پیشرفت های بیشتر باز شد
با افزودن این مهر و موم‌ها، نه تنها آیرودینامیک کلی را بهبود می‌بخشد، بلکه فرصت‌های بیشتری را برای پیشرفت‌های بیشتر در طول خودرو باز می‌کند. این پیشرفت ها شامل اضافه کردن یک پسوند درب گسترده برای پر کردن فضای خالی در جعبه ردپا است. این یک سطح صاف برای اتصال جریان هوای خارجی ایجاد می کند و در نتیجه جداسازی جریان را بیشتر کاهش می دهد. استفاده از چرخ‌های عریض‌تر و حفاظ‌های گلی، هم ترازی بیشتری را ایجاد می‌کند، در حالی که فلر جدید شکاف چرخ را کاهش می‌دهد. این منجر به کاهش جریان تخلیه از چرخ‌خانه و در نتیجه کشش آیرودینامیکی کمتر می‌شود. در نهایت، طرح‌های منحنی جدید برای پوشش بازوی آینه با سوراخ‌های اوج کوچک‌تر نیز به کاهش جدایی جریان کمک می‌کند.

Mattias Hejdesten توضیح می‌دهد: «با بهبود شرایط در جلوی کامیون، می‌توانیم ناگهان فرصت‌هایی را برای حفظ جریان همسو در کناره‌ها ببینیم. در غیر این صورت، اگر ما این کار را انجام نمی دادیم، حداقل مزایایی را از این پیشرفت های آیرودینامیکی اضافی مشاهده می کردیم.

در واقع، هر یک از این پیشرفت های آیرودینامیکی برای تکمیل یکدیگر بهینه شده اند. در حالی که هر به‌روزرسانی جداگانه سهم خود را در بهبود بهره‌وری انرژی خودرو و کاهش مصرف سوخت انجام می‌دهد، صرفه‌جویی حاصل از ترکیب با هم در یک بسته بیشتر از مجموع تمام قطعات خواهد بود.

آیا می خواهید در مورد چگونگی کاهش مصرف سوخت بیشتر بدانید؟ ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟