یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
مقاله ها

همه چیز درباره واردات ماشین سنگین

واردات کامیونمرجع خرید و فروش ماشین سنگین

مرحل اول: مرور قوانین واردات ماشین سنگین

قوانین واردات ماشین سنگین
واردات ماشین سنگین

بر اساس آيين نامه ای که از سوی وزارتخانه های بازرگانی و صنايع و معادن انتشار يافته، اشخاص حقيقی و حقوقی می توانند سالی يک دستگاه خودرو وارد کنند مشروط بر آنکه دارای استاندارد يورو دو بوده، در کشورهای اروپايی شماره گذاری شده باشد و بيش از يک سال از زمان ساخت آن نگذشته باشد.

بر اساس اين آيين نامه، واردات خودرو از ۱۵ کارخانه بزرگ خودرو سازی جهان مجاز است که شرکت های تويوتا، بی ام و، بنز، نيسان، پورشه ,متسوبيشی، هوندا، فورد، جی ام، پژو، مزدا، رنو و سيتروئن از آن جمله اند. در مصوبات دولت اين موارد از برای خودروهای وارداتی لازم دانسته است شرط اصلی واردات خودرو خارجی از سوی واردکنندگان عمده، ايجاد نمايندگی خدمات پس از فروش ذکر شده است.در ضوابط واردات خودرو، واردکنندگان موظفند از موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بازرگانی مجوز دريافت کنند

گمرك جمهوري اسلامي ايران در گزارشي تحليلي به وضعيت واردات خودرو در ايران پرداخته است كه اين گزارش بر اساس ماده يك آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو، واردات اين كالا (به استثناي مواردي كه به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد) منوط به وجود نمايندگي رسمي خدمات پس از فروش در ايران است كه تعيين ضوابط مربوط به تأييد نمايندگي‌ها و نظارت بر فعاليت آنها برعهده وزارت بازرگاني است. همچنين تنظيم و نظارت بر اين ضوابط بايد با هماهنگي و همكاري وزارت صنايع و معادن صورت پذيرد.

ماده 2 اين آيين‌نامه نيز شركت‌هاي واردكننده خودرو را ملزم كرد هنگام ثبت سفارش در وزارت بازرگاني متعهد گردند ضوابط خدمات پس از فروش و تأمين قطعات يدكي موضوع ماده يك و همچنين الزامات مواد 3، 4 و 5 اين آئين‌نامه را رعايت كند.

براساس ماده 3 بايد خودروهاي وارداتي از نظر آلايندگي‌هاي محيط زيست با استانداردهاي مورد تصويب هيأت وزيران و شوراي عالي حفاظت محيط زيست انطباق داشته باشد. مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان حفاظت محيط زيست است.

ماده 4 اين آيين‌نامه نيز ملزم كرده است خودروهاي وارداتي از نظر استانداردهاي ايمني و كيفيت بايد با استانداردهاي اجباري كشور انطباق داشته و مسئوليت نظارت بر آن برعهده مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است.

به گزارش روابط عمومي گمرك، آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو در تاريخ يكم تيرماه 1382 به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي به تصويب هيأت وزيران رسيد و آيين‌نامه اجرايي آن در 11 ماده از تاريخ 10 تيرماه 1382 به گمرك ايران جهت اجرا ابلاغ شد.

يك دستگاه خودرو به صورت بدون انتقال ارز و بدون داشتن كارت بازرگاني و به منظور مصرف شخصي به نام ايرانياني كه داراي اهليت قانوني (ايراني‌الاصل) مي‌باشند براي يك بار با رعايت ساير مقررات قابل ثبت سفارش مي‌باشد. اشخاص جهت وارد كردن خودرو به منظور مصرف شخصي ابتدا مي‌بايست مجوز وزارت بازرگاني (ثبت سفارش) را اخذ كند.

فقط خودروهايي اجازه ورود از سوي اشخاص فوق را دارند كه گواهي‌هاي چهارگانه شامل مجوز نمايندگي خدمات پس از فروش در ايران، استاندارد محيط زيست، ايمني و كيفيت موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت اين خودروها قبلاً از سوي نمايندگي شركت‌هاي سازنده اخذ شده باشد. باتوجه به توضيحات ارائه شده براي ورود يك دستگاه خودرو داشتن كارت بازرگاني ضرورت ندارد اما واردات بيش از يك دستگاه خودرو تجاري محسوب شده و فقط از طريق ثبت سفارش، ارائه كارت بازرگاني معتبر و از طريق گشايش اعتبار اسنادي (LC) و يا واردات در مقابل صادرات امكان‌پذير است.

مرحله دوم:  نحوه واردات ماشین سنگین و محاسبه هزینه های ترخیص

1- خودروهای بنزینی :
بخش اول : خودروهای با حجم موتور تا 2000 سی سی و کمتر ( بنزینی) : این خودروها مشمول 40 درصد حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده هستند .
بخش دوم خوروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی سی ( بنزینی ) : این خودروها مشمول 55% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده می باشد.
بخش سوم : خودروهای با حجم موتور 2501 سی سی و بیشتر ( بنزینی) : مشمول 75 % حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده.

2- خودروهای گازوئیلی ( دیزلی):
بخش اول : خودروهایی با حجم موتور لغایت 2500 سی سی متر مکعب ، این خودروها مشمول 32% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده
بخش دوم : خودروهایی با حجم موتور 2501 سی سی و بیشتر ، این خودروها مشول 55 درصد ارزش افزوده و 8 درصد ارزش افزوده می باشند.

دو راه برای خرید خودرو وجود دارد…

یا اینکه فروشنده معتبر خود را از طریق اینترنت پیدا می کنید و یا با یک مسافرت به کشور مورد نظر خود خودروی دلخواه خود را می خرید. لازم است بدانید که شرکتهای بزرگ وارداتی کشور خرید خود را از کارخانه سازنده و با تعداد بالاتر انجام می دهند و در نتیجه قیمت خرید آنها کمتر از خرید شما و هزینه های آنها کمتر می باشد.

در بحث استعلام قیمت تنها به یک شرکت و حتی یک کشور تمرکز نکنید و دایره استعلام قیمت را به چند شرکت و کشور گسترش دهید.
بهتر است قیمتهای خود را به صورت CFR یا CPT اخذ کنید. اگر فروشنده شما قیمت فوب را اعلام کرد می بایستی قیمت حمل از کشور مبدا تا ایران را نیز به قیمت فروش فاکتور اضافه کنید و تا بدانید کالای شما به چه قیمتی وارد یکی از بنادر و یا گمرکات داخلی مجاز برای ترخیص خودرو خواهد شد. باید بدانید که همه گمرکات کشور مجاز به ترخیص خودرو نیستند و شما در این لینکمی توانید گمرکات مجاز را شناسایی کنید.

شرکت های وارد کننده ماشین سنگین
واردات ماشین سنگین

اگر شما کارت بازرگانی ندارید می بایستی که کارت بازرگانی تهیه کنید. برای داشتن کارت بازرگانی علاوه بر داشتن شرایط لازم برای اخذ این کارت هزینه ای نزدیک به 500 هزار تومان بر شما تحمیل می شود. اما شما با اخذ این کارت می توانید علاوه بر ماشین دلخواه خودتان دیگر کالاهای خارجی را به نام خود وارد نمایید.

مزایا :
1- سند گمرکی ماشین و کارت اولیه خودرو به نام خود شما صادر می شود و علاوه بر آن شما هزینه ای بابت نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی پرداخت نمی کنید.
2- مالیات نقل و انتقال به شما تعلق نمی گیرد.
3- ریسک واردات خودرو با نام شخص دیگری را ندارید
4- همه فاکتورها و هزینه ها با نام شما صادر می شود و به حل مشکلات مالیاتی شما کمک می کند.
5- هزینه ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نمی کنید.

معایب :
1- اگر شما کارت بازرگانی نداشته باشید و برای اولین بار می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید هزینه ای نزدیک 500 هزار تومان پرداخت می کنید و علاوه بر آن یک هفته می بایستی برای دریافت این کارت وقت بگذارید.
2- چون خودرو با نام شما وارد می شود مشمول مالیات واردات می شوید
3- می بایستی در سیستم ثبتارش ، گمرک ثبت شوید.

کارت بازرگانی واردات ماشین سنگین
واردات ماشین سنگین

 روش دوم واردات خودرو با کارت بازرگانی اشخاص دیگر:
لازم است بدانید وقتی شما خودروی خود را با استفاده از کارت دیگران وارد می کنید تمام ریسکهای ناشی از این کار را می پذیرید. یعنی صاحب کارت بازرگانی صاحب خودروی شما می باشد و مهمترین اسناد احراز مالکیت به نام صاحب کارت بازرگانی صادر می شود. مگر اینکه شما با نماینده صاحب کارت بازرگانی که اختیار کامل داشته باشد و یا شخص صاحب کارت بازرگانی قرارداد امضا کرده و تضمینات لازم را اخذ نمایید و یا از اشخاص مورد اعتماد خودتان برای این امر استفاده کنید.

اگر شما از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده کنید می بایستی برای هر دلار بین 30-40 تومان پول حق استفاده از کارت بازرگانی پرداخت کنید. همچنین می بایستی بابت نقل انتقال خودرو هزینه دفترخانه و مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید.
مهمترین حسن استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر این است که شما دیگر مالیاتی بابت واردات خودرو پرداخت نمی کنید و این مالیات بر عهده صاحب کارت بازرگانی می باشد.

همه چیز در خصوص کارت بازرگانی و نحوه دریافت آن
اینکه می‌گویند هرکسی که کارت بازرگانی داشته باشد می‌تواند هرچیزی که می‌خواهد وارد کند، حقیقت دارد؟ اصلاً چگونه می‌شود آن را دریافت کرد؟ شرایط آن چیست؟ محدودیت‌هایش کدام است؟

بر اساس تعریف گمرک، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت های بازرگانی، برای دریافت کارت بازرگانی از طریق وزارت بازرگانی اقدام می‌کنند. اگر درک درستی از نحوه درست این کارت وجود نداشته باشد، با تمام مزیت‌هایش می تواند دردسرساز هم باشد.

در همین راستا چند ماه پیش که در خبرها خواندیم عده ای با اجاره دادن کارت های بازرگانی شان به قاچاق کالا در کشور دامن زده اند و یا عده ای از صادرکنندگان برای فرار از زیر بار برخی قوانین، با کارت بازرگانی دیگر افراد (که عمدتا هم روستایی بوده‌اند) اقدام به واردات کالا می‌کرده‌اند.

کاربردها:
1-ثبت سفارش و ترخیص کالا
2- واردات از مناطق آزاد
3-مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
4- صادرات کلیه کالاهای مجاز

شرایط صدور:

الف) اشخاص حقیقی ایرانی :
– داشتن حد اقل 21 سال تمام.
– برگ پایان خدمت نظام و یا برگ معافیت برای آقایان.
– داشتن سه سال سابقه فعالیت های تجاری / تولیدی به تائید دونفر از دارندگان کارت بازرگانی و یا داشتن مدرک مجوز تولید صادره یکی از وزارتخانه متبوع.
– داشتن محل کسب ( متناسب با رشته فعالیت ) اعم از ملکی/استیجاری.
– داشتن دفاتر قانونی با ارائه اظهار نامه های ثبتی.
– داشتن حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور.

ب) اشخاص حقیقی غیرایرانی :
– داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت نظام/معافیت.
– داشتن پروانه کار و اقامت معتبر.

واردات ماشین سنگین
واردات ماشین سنگین

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی :
1-در خواست صدور کارت بازرگانی
2-کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
3-کپی کارت ملی
4-تکمیل 1 برگ فرم عضویت اتاق (تایپ فارسی-لاتین)
5- تعهدنامه عضویت در اتاق بازرگانی
6- تکمیل 2 برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ فارسی)
7- اصل و کپی فرم بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی
8-تکمیل فرم مشخصات فردی و اعلام معرفین و کپی کارت بازرگانی به انضمام نامه کتبی از معرفین مبنی بر تایید سابقه تجاری بیش از 3 سال (دارندگان مدارک دانشگاهی و هم‌چنین دارندگان مجوز تولید از یکی ازوزارت‌خانه‌های تولیدی نیاز به معرف ندارند.
9-اصل و کپی فرم تعهدنامه دریافت کارت بازرگانی و تصدیق امضا متقاضی توسط دفاتر اسناد رسمی.
10-دو برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد.
11-اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر، از اداره ثبت شرکت‌ها.
12-اصل و فتوکپی گواهی عدم سوء پیشینه.
13-5قطعه عکس 4×3 .
14-دو سری فتوکپی از کلیه صفحات شناسنامه متقاضی (حداقل سن 21 سال تمام) و رویت اصل آن.
15-دو برگ فتوکپی کارت پایان خدمت و معافیت از خدمت سربازی برای آقایان و رویت اصل آن.
16-دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مالکیت شش دانگ یا ارائه اجاره‌نامه محضری محل کار. (در صورت عادی بودن اجاره نامه محل کار، ارائه دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مادر با رویت اصل سند، چنانچه سند به صورت مشاع تنظیم شده علاوه بر رعایت موارد تعیین شده در این بند، ارائه رضایت نامه کتبی سایر مالکین از طرف متقاضی کارت الزامی است.
17-اصل و فتوکپی فیش واریزی به حساب سازمان بازرگانی استان با ذکر نام شرکت.
18-اصل فیش حق عضویت بسته به میزان سرمایه طبق فیش تقدیمی و فیش حق تمبر.

 نحوه اخذ مجوز ورود کالا از خارج از سازمان صنعت و معدن و تجارت استانها

شما برای واردات کالا نیاز به مجوز سازمان صنعت و معدن و تجارت دارید و بعد می توانید نسبت به سفارش کالا از خارج اقدام نمائید . در ذیل نحوه اخذ مجوز در سایت ثبتارش توضیح داده می شود.

1- سيستم مدیریت ثبت سفارشات واردات (ثبتارش) :
در اين سيستم متقاضيان ثبت سفارش اعم از حقيقي و حقوقي مي توانند با مراجعه به وب سايت sabtaresh.tpo.ir ثبت نام نموده ، با دريافت كدكاربري و رمز عبور شخصي، از طريق اين سايت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مكاني كه به شبكه جهاني اينترنت دسترسي داشته باشند ثبت نمايند.

لازم به ذكر است كه كليه پيگيريهاي لازم تا حصول نتيجه (دريافت تأييديه ثبت سفارش)، از طريق اين سيستم ميسر مي باشد. متقاضيان پس از اطلاع از تكميل مراحل اداري ثبت سفارش، مي بايست به مراكز ثبت سفارش ايجاد شده در هر استان مراجعه نموده و پس از پرداخت كارمزد و تحويل اصل مدارك مورد نياز، تأييديه ثبت سفارش خود را دريافت نمايند. اين سيستم به لحاظ كنترل Online واردات كشور جهت كنترل قيمت كالاها، تراز تجاري با كشورهاي خارجي و … از اهميت بالايي برخوردار بوده و با اهداف زير تهيه و راه¬اندازي گرديده است:
– افزايش دقت و سرعت در ثبت نام و ثبت سفارشات توسط بازرگانان در سراسر كشور
– افزايش دقت و سرعت در عملكرد كارشناسان و مديران سيستم ثبت سفارشات در سراسر كشور
– ارايه اطلاعات دقيق به بازرگانان و كاربران سيستم در حداقل زمان
– حذف محدوديت زماني براي انجام و پي گيري ثبت سفارشات ، امور كارشناسي و مديريت بر آن
– ايجاد ارتباط دقيق و سريع و مطمئن با سازمان هاي مرتبط از جمله گمرك ، بانك مركزي و …
– حذف مشكلات و معضلات سيستم موجود
– بهينه سازي مستمر روش هاي موجود و حركت به سوي سيستم مكانيزه كامل

2- عضويت در سايت:
كليه اشخاص اعم از بازرگانان حقيقي يا حقوقي، نمايندگان، مديران، كارشناسان و اپراتورهاي سازمان و كليه كسانيكه درخواست ورود خودرو (يك¬دستگاه) را دارند مي‌بايست از طريق سايت www.ioms.ir و منوي و با انتخاب گزينه كليه اطلاعات مربوطه را وارد نمايند. درصورتيكه ‌اعضاي سايت متقاضي ثبت نام به عنوان بازرگان حقيقي يا حقوقي مي‌با‌شند (به جزء وارد كنندگان يك دستگاه خودرو) بايستي از طريق ثبت نام وارد كنندگان حقيقي يا حقوقي نيز اطلاعات مربوط به كارت بازرگاني و سازمان مربوط به خود را وارد نمايند. تا اين مرحله ، عضو سايت مي¬تواند با استفاده از نام كاربري و كلمه عبور خود وارد سيستم شده و صفحه مربوط به خود را مشاهده و در صورت نياز اقدام به ثبت سفارش خودرو(فقط يك دستگاه) نمايد.

3- ثبت نام بازرگان حقيقي:
كليه بازرگانان حقيقي كه قبلا مرحله عضويت در سايت را انجام داده‌اند مي‌بايست ، با انتخاب كليد و انتخاب گزينه نسبت به ورود اطلاعات كارت بازرگاني خود اقدام نمايند.در اين مرحله ، بازرگان حقيقي ميتواند با استفاده از نام كاربري و كلمه عبور خود وارد سيستم شده و صفحه مربوط به خود را مشاهده و در صورت نياز اقدام به ثبت و پيگيري سفارشات خود نموده و در صورت نياز نمايندگان خود را براي پيگيري ثبت سفارشات خود انتخاب نمايد . اين بازرگانان نيز همانند كليه اعضاي سايت مي توانند درخواست ثبت سفارش خودرو( فقط يك دستگاه) داشته باشند. . 0 ازتاریخ آبان ماه 1390 واردات خودرو فقط برای اشخاص حقوقی مجاز شده است ).

4- ثبت نام بازرگان حقوقي:
كليه مديران سازمانها و مديران عامل شركتها كه قبلاً مرحله عضويت در سايت را انجام داده‌اند مي‌بايست . با انتخاب كليد و انتخاب نسبت به ورود اطلاعات كارت بازرگاني و اطلاعات سازمان يا شركت خود اقدام نمايند. در اين مرحله ، بازرگان حقوقي نيز ميتواند با استفاده از نام كاربري و كلمه عبور خود وارد سيستم شده و صفحه مربوط به خود را مشاهده و در صورت نياز اقدام به ثبت و پيگيري سفارشات خود نموده و نمايندگان خود را براي پيگيري ثبت سفارشات خود انتخاب نمايد . اين بازرگانان نيز همانند كليه اعضاي سايت مي¬توانند درخواست ثبت سفارش خودرو(فقط يك دستگاه) داشته باشند.

5- ارائه مدارك ثبت نام:
پس از ورود اطلاعات توسط كاربران در هر كدام از مراحل عضويت در سايت، ثبت نام وارد كننده حقيقي و ثبت نام وارد كننده حقوقي ارائه مدارك جهت تأييد عضويت به سازمان بازرگاني استان انتخاب شده در پايان مراحل ثبت نام الزامي است. مدارك مورد نياز عضويت و ثبت¬نام بازرگانان در صفحه پاياني مراحل ثبت نام جهت اطلاع اعلام مي گردد.

6- مدارك مورد نياز براي عضويت:
1- اصل و كپي شناسنامه 2- اصل و كپي كارت ملي
مدار مورد نياز براي بازرگانان حقيقي: 1- اصل و كپي شناسنامه 2- اصل و كپي كارت ملي 3- اصل و كپي كارت بازرگاني4- اصل و كپي مدارك مربوط به بخش توليدي(موافقت اصولي يا پروانه بهره¬برداري يا پروانه تأسيس)
مدار مورد نياز براي بازرگانان حقوقي: 1- اصل و كپي شناسنامه مديرعامل يا مدير سازمان 2- اصل و كپي كارت ملي مديرعامل يا مدير سازمان3- اصل و كپي كارت بازرگاني 4- اصل و كپي مدارك مربوط به شركت¬هاي توليدي(موافقت اصولي يا پروانه بهره¬برداري يا پروانه تأسيس) 5- يك سري كپي از آگهي تأسيس و كليه تغييرات در روزنامه رسمي
نکته مهم : با توجه به تغییرات نرخ ارز در مهرماه 1391 ، وارد کننندگان کالا با توجه به نوع کالای وارداتی می توانند ا از ارز مبادله ای ( اولویتهای 2 تا 9 شامل واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و تجهیزات و…) استفاده نمایند.

جهت درج رایگان آگهی خرید یا فروش هر نوع ماشین سنگین در سایت کارکلیک بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

کار کلیک
واردات ماشین سنگین

دیدگاهتان را بنویسید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟